woensdag 22 februari 2017

Amsterdam-West Essef



Toen mijn vrienden en ik twaalf of dertien waren, begonnen we ons voor andere dingen te interesseren dan de geheide zaken als Batman, de Kameleon, Suske en Wiske of Airfix modelvliegtuigjes.
Roken, seks, Jethro Tull en VPRO’s Piknik veranderde ons van onschuldige kinderen in onschuldige beginnende hippies.
We gingen ook een ander soort boeken lezen. Dit jaar precies 50 jaar geleden verschenen de eerste deeltjes van een aantrekkelijke, nieuwe reeks. In ieders jongenskamer doken wel een paar van die witte deeltjes op uit Meulenhoffs M=SF reeks. Deeltjes die vrijelijk geherdistribueerd werden: als een boekje je beviel, nam je het gewoon mee. Ik had een paar deeltjes geroofd uit het zolderkamertje van Thijs, en ik weet zeker dat Jan-Paul een paar van mijn deeltjes gejat had. Het gaf niet, we hechtten niet zo aan spullen.

In latere jaren kwamen we nog wel eens te praten over die iconische deeltjes. Onze nostalgie kende geen grenzen en vaak verzuchtten we dat er niet meer van die gezellige SF-romannetjes bestonden die precies, tot vier cijfers achter de komma nauwkeurig de sfeer opriepen van die tijd, de vroege zeventiger jaren, in Amsterdam-Geuzenveld. Het was Jan-Paul die de generieke term Amsterdam-West Essef muntte, en die term is altijd blijven hangen om dat onvangbare aan te duiden, dat intens bekende, nèt ongrijpbare dat je in je ooghoek denkt te zien en dat weg is zodra je je erop focust. Natuurlijk werden de boeken niet anders toen we ouder werden: wijzelf werden anders. Amsterdam-West Essef ging staan voor de onbevangen gemoedstoestand van de prille jeugd, toen alles nieuw was, en elk nieuw inzicht een openbaring, elke nieuwe ontdekking zo spoedig mogelijk met de anderen gedeeld moest worden.

Onlangs heb ik door tussenkomst van een collega alle ruim 375 deeltjes van de langlevende serie in ePub-vorm verworven. Ik heb ze allemaal geïmporteerd in mijn iPad en nu lees ik ze, terwijl ik tussen Haarlem en Den Haag forens, op mijn karakteristieke, dwangmatige manier in numerieke volgorde. Wat wil ik daarmee bereiken? Geen idee eigenlijk. Misschien is het niet veel meer dan het bevredigen van mijn nieuwsgierigheid. Hoe was het ook weer, 48 jaar geleden? Kennelijk is iets in mij toch nog steeds op zoek naar dat vluchtige Amsterdam-West Essef-gevoel. Enfin, voor de liefhebber plaats ik in dit blog nu en dan een leesrapportje wanneer ik weer een deeltje van de M=SF-reeks uit heb. Eens zien hoelang ik dat volhoud.

3 opmerkingen:

  1. Bestaan die boekjes al 50 jaar? Raar dat ik daar nooit iets van heb gezien want ik ben al sinds mijn jonge jeugd geboeid door alles wat met ruimte(vaart) te maken heeft en ik heb die nooit in enige bib/boekhandel in Vlaanderen ontdekt. Wat ik wel heb gelezen is de "Rik Roberts" jeugdreeks die in de jaren 60 in de Vlaamse bibs aanwezig was maar nu moeilijk tweedehands te vinden is.
    Ook nog een aantal pockets van Maraboe, denk ik, gingen over maan of planeetreizen, waarvan ik er een paar heb gelezen.
    Later in de tachtiger jaren heb ik dan de "Foundation saga" ontdekt maar die heb ik dan in het Engels gelezen, in eerste instantie om mijn Engels te verbeteren maar nadien ook omdat SF in het Engels mij liever is zelfs al verlies je natuurlijk wel wat inhoud omdat je het niet helemaal begrijpt en je er ook meer moeite moet voor doen. De laatste jaren probeer ik ze vooral te beluisteren.
    Sindsdien al veel klassiekers gelezen maar ik blijf het erg jammer vinden dat ik die Nederlandstalige reeks niet veel vroeger heb ontdekt waardoor ik van veel leesplezier ben verstoken gebleven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, zo zie je maar. Gescheiden door nabijheid. Onvoorstelbaar dat zo'n instituut als de M=SF reeks over de grens vrijwel onbekend was!
    Rik Roberts, daar heb ik dan weer nooit van gehoord. Wat wij in het noorden wel meekregen uit Vlaanderen, waren Kapitein Zeppos, Johan en de Alverman en Het zwaard van Ardoewaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik volg al vanaf de jaren 60 de Perry Rhodan serie, blijft mij boeien

    BeantwoordenVerwijderen