maandag 15 januari 2018

Ursula K. Le Guin – Duisters linkerhand (MSF 43)

De Grand Old Lady van de sciencefiction, Ursula Le Guin werd geboren op 21 oktober 1929. Ze is momenteel 88 jaar en heeft haar pen nog niet neergelegd. Eén van haar eerste romans werd direct met een Hugo en een Nebula Award bekroond: Duisters linkerhand, voor haar doen deze keer heel behoorlijk vertaald door Mieke Groot (weer eens onder het vertrouwde pseudoniem M.K. Stuyter). Eén keer iemand die iets aflast en een paar andere kleine vergissingen daargelaten.

Dit vreemde en dikke boek probeert een aantal dingen tegelijk te zijn. We bespeuren enerzijds het heroïsche planet building van schrijvers als Jack Vance en Frank Herbert en anderzijds een diepgaande belangstelling voor nieuwe, van de norm afwijkende seksuele gewoontes en hun gevolgen voor de sociologie en psychologie van een volk, zoals we die bij Philip Jose Farmer vaak aan kunnen treffen. In dit geval zijn de mensen cyclische hermafrodieten, die 23 dagen van hun 26-daagse cyclus volstrekt sekseloos zijn, en in drie dagen van kemmer een geslacht aannemen, hetzij mannelijk, hetzij vrouwelijk.

Ursula K. Le Guin
De planeet Winter (Gethen in de lokale taal) is een barre ijsplaneet die geïsoleerd geraakt is van het interstellaire verbond, de Oekumene. Om de banden met de planeet aan te halen wordt een gezant gestuurd, Genly Ai, die moet onderhandelen over aansluiting. Ai verblijft eerst in Karhide, waar hij onder de hoede genomen wordt door eerste minister Estraven. Als zijn poging mislukt wordt Estraven verbannen en trekt Ai naar het tweede machtige rijk van de planeet, Orgoreyn. Daar wordt hij gearresteerd en naar een dodelijk werkkamp gestuurd. Hij wordt bevrijd door Estraven en samen wagen ze de drie maanden durende tocht terug naar Karhide, waar Estraven gedood, maar Ai nu wel als een ambassadeur ingehaald wordt. Karhide sluit zich aan bij de Oekumene. Hoofdthema van het boek is vertrouwen: kan Ai Estraven vertrouwen, kan de planeet Ai vertrouwen? Omdat Estraven hermafrodiet is kan het gebeuren dat hij in kemmer geraakt ten opzichte van Ai, die een man is. Doordat Estraven eerder geportretteerd is met meer mannelijke dan vrouwelijke trekken, krijgt deze fase van de roman ondanks alles een zekere homoseksuele lading die in de context van het verhaal lichtelijk ongemakkelijk aanvoelt, juist omdat het geen echte homoseksualiteit is.

Alles bij elkaar vond ik het eigenlijk een beetje een saai boek. Als je de afwijkende sociologie en seksuele psychologie voor lief neemt, hebben we hier eigenlijk te maken met een vrij simpel verhaaltje waarin, zeker voor een sciencefictionroman, maar bar weinig interessante plotwendingen of uitdagende ideeën verwerkt zijn. De probleemstelling bleef telkens een metafoor voor de gewone menselijke verhoudingen tussen de geslachten, tussen individu en staat. Het boek deed mij denken aan een soort verklede psychologische wildwestroman. Dat deze roman uit 1969 de twee bovengenoemde prestigieuze prijzen wist te winnen heeft volgens mij dan ook meer te maken met het feministische en taboedoorbrekende karakter ervan dan met spannende speculaties of uitmuntende plots.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten