donderdag 4 mei 2017

Isaac Asimov – De naakte zon (MSF 12)

Dit tweede deel over detective Lije Baley is beter dan het eerste, De stalen holen, MSF 2), en is dus de beste uitgave in de reeks tot nu toe.

We zijn ondertussen gewend aan Asimovs toekomst en aan de drie wetten der robotica en kunnen geen detail ontdekken dat op een of andere wijze niet helemaal klopt. Een consistente future history is een begerenswaardig bezit voor een sciencefictionschrijver. Het is interessant om te zien hoe Asimov gebruik maakt van zijn future history om zichzelf uit te dagen tot een tour de force: namelijk om twee romans te schrijven die in elk opzicht elkaars negatief zijn.

Speelde de eerste roman zich af op de claustrofobische, overbevolkte aarde, waar een moord niet gepleegd kon zijn omdat, geïndoctrineerd door het taboe, geen mens het op zou kunnen brengen om door open ruimte van gebouw naar gebouw te lopen, deze keer is de handeling verplaatst naar de planeet Solaria, ogenschijnlijk in alles de volstrekte tegenpool van de Aarde, waar de moord niet gepleegd kan zijn omdat, geïndoctrineerd door het taboe, geen mens het op zou kunnen brengen om met een ander mens in één ruimte te zijn.

De bevolking van Solaria bestaat uit slechts 20.000 zielen en wordt bijgestaan door vaak honderden robots per persoon. Iedereen woont geïsoleerd op een eigen landgoed, vaak honderden of zelfs duizenden vierkante kilometers groot. De geboortecontrole en het op constant peil houden van de bevolking wordt streng geregeld door eugenetische vakmensen. Fysiek contact is een volkomen taboe, men communiceert via hologrammen. Als men samen een wandeling maakt doet de een dat op zijn of haar eigen landgoed, de ander dito. De holografische projectoren schuiven synchroon mee. Deze vorm van communiceren heet “kijken”, en is heel wat anders dan “zien”, wat fysieke aanwezigheid impliceert. Elkaar naakt “kijken” is doodnormaal, elkaar naakt “zien” ondenkbaar smerig en pervers.

Isaac Asimov
In deze wereld is een moord gepleegd en Baley wordt gevraagd om de moord samen met zijn oude partner, R. Daneel Olivaw, een geavanceerde robot, te onderzoeken. Als Aardling worstelt hij met precies de omgekeerde taboes. Hij voelt zich niet op zijn gemak als hij niet iemand in de buurt heeft, de naakte zon beangstigt hem, robots staan hem tegen. Zijn mores komen permanent in conflict met die van de Solarianen, die hij soms schokt met zijn directheid.

Een moment van epifanie vindt plaats wanneer een Solariaanse socioloog Baley erop wijst dat geen twee planeten in het heelal zo op elkaar lijken als Solaria en de Aarde. Beide gemeenschappen zitten volstrekt vastgeroest in onproductieve taboes. De situatie is zo serieus, dat de mensheid wel eens ten onder zou kunnen gaan, temeer daar één der Solerianen snode plannetjes heeft.

Het detective-verhaal in deze roman is beter dan in het eerste deel, compleet met een soort John-Dickson-Carr-achtig einde waarin de detective toegeeft niet de ware dader te hebben ontmaskerd, nee, haar zelfs te hebben beschermd, maar in plaats daarvan de gevaarlijke mad scientist onschadelijk te hebben gemaakt – en aldus de mensheid te hebben gered. Een soort bijvangst die Carr’s hoofdpersoon Dr. Gideon Fell nooit heeft mogen bijschrijven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten