zaterdag 15 mei 2021

Colin Kapp – Dalroi en de zwarte ridders (MSF 73)

Ergens in de tachtiger jaren wilde Meulenhoff kennelijk van zijn restanten af en konden we in de kantoorboekhandels (annex tabakswinkels) van Amsterdam-West voor een klein prijsje verrassingspakketten van de MSF-reeks aanschaffen. Voor een tientje of zoiets kreeg je dan 6 paperbacks als blok in cellofaan verpakt. Een kloeke aankoop. Ik heb toen vier of vijf sets aangeschaft. Natuurlijk zaten daar titels bij die mij niets zeiden. Dit, het 73e deel was er zo een. Een onbekende schrijver, een foute titel (ik had een hekel aan Fantasy, toen al!) een lelijk en goedkoop omslagontwerp. Wekt het verbazing dat het dertig jaar later, bij de laatste verhuizing, eindelijk ongelezen het kringloopcircuit in ging? 

Alles aan de productie van dit boek was een vergissing. De titel op zich al: de oorspronkelijke titel Transfinite Man werd dus iets vaags en onnozels met zwarte ridders. Ik was volledig op het verkeerde been gezet, want met fantasy heeft dit boek helemaal niets te maken. Integendeel: het is een soort dystopische thriller met hoofdpersoon Ivan Dalroi, die qua karakter ergens tussen Kirth Gersen en Gilbert Gosseyn gezocht moet worden, maar dan beschreven door een naïeve en onhandige schrijver. De held van dit boek is nog niet bij benadering zo interessant en goed beschreven als die van Jack Vance, of zelfs maar die van Van Vogt. 

Een goed boek is deze door Mieke Groot onder het bekende pseudoniem Walter B. Relsky voor haar doen redelijk vertaalde roman dus bepaald niet. De overvloed aan geweld is uitermate cartoonachtig en doet me een beetje denken aan de meer primitieve computerspelletjes die sedert decennia in omloop zijn. Wat mij vooral onaangenaam en ongeloofwaardig trof in het eerste deel was het eindeloze gebabbel van Dalroi, die zijn diepste gevoelens en beweegredenen, twijfels en sarcasmen vrijelijk deelt met al zijn tegenstanders. Dit geeft geen vertrouwenwekkende indruk. De plot van het boek is bespottelijk. Een vage organisatie genaamd Ontspoorlijn (in het Engels: Failway), beheerd door nog vagere zwarte ridders(geloof ik), biedt miljoenen mensen in de zogenaamde transfiniete ruimte een droomervaring aan, maar is in werkelijkheid het kwaad op aarde, en Dalroi, die meer dan menselijk is (maar niet weet in welk opzicht) is erop uit die organisatie te vernietigen. Of dit beeld ergens voor staat (de televisie, de drugswereld) ik heb geen idee. Alles is zo rommelig en à propos in elkaar gezet dat er geen touw aan vast te knopen valt.

Colin Kapp
Ongeveer op een derde wordt het boek ineens experimenteel en psychedelisch, en lijkt het nog het meest op het werk van een middelbare scholier die stuntelig Philip Dick met Hugo Raes probeert te combineren. Het is allemaal volstrekt niet overtuigend. Op iedere bladzijde weer moet de Haat van Dalroi benadrukt worden en het feit dat hij anders is dan anderen. De gehele tweede helft van het boek wordt gevormd door het psychedelische gevecht tussen Dalroi (die anders is dan anderen, en wiens Haat al het andere overtreft, ja ja, nu weten we het wel!) en de booswichten van de Ontspoorlijn. Keer op keer wordt hij geroosterd en gekookt in een zeven-dimensionale transfiniete ruimte (nee, ik ook niet) totdat uiteindelijk het systeem vernietigd wordt. Aan het eind blijkt nog dat de vriendin van Dalroi, zogenaamd ontvoerd, de eigenlijke leider is van de tegenpartij. Ik was al zover dat ik daar warm noch koud van werd. Als allerlaatste plotwending blijkt dan ook nog dat al die tijd de ‘good guys’ de slechteriken waren, en de ‘bad guys’ een interstellaire macht die probeert de mensheid voor groter onheil te behoeden. Dit was met enige voorsprong het slechtste boek uit de reeks tot nu toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten